Δευτέρα, 21 Μαΐου 2012

φιλολογικό διδασκαλείο . πανελλήνιες εξετάσεις 2012 . απαντήσεις στο μάθημα νεοελληνική γλώσσα


 Πανελλήνιες εξετάσεις 2012
Απαντήσεις στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας.
Α. Περίληψη
     Η  αρχαία ελληνική  τέχνη μεταμορφώνει την ύλη και μετουσιώνει τους φόβους της κοινωνίας  σε καλλιτεχνικό δημιούργημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα  το άγαλμα που από τη  μια στολίζει την πόλη και από την άλλη  εγγυάται την ιστορική συνέχεια του συνόλου,  καθώς μορφοποιεί τους μύθους με τους οποίους έχουν γαλουχηθεί οι πολίτες.  Μελετώντας την πορεία της τέχνης μέσα στο χρόνο, γίνεται  φανερός ο τρόπος της  σταδιακής  μετάβασης  του ανθρώπου από την  αγελαία ζωή στην οργανωμένη πόλη   και αποδεικνύεται η προσπάθεια να αποτυπωθούν οι μορφές εξιδανικευμένες ,  χωρίς όμως υποκριτική σεμνοτυφία.  Αυτό   ακριβώς  το χαρακτηριστικό  δίνει στην  αρχαία ελληνική τέχνη διαχρονικότητα   και την καθιστά  πηγή έμπνευσης για  τους σύγχρονους καλλιτέχνες. 
Β1
  Η αρχαία τέχνη με την πλούσια θεματολογία της και την αρμονική αναλογία των μορφών πάντα συγκινεί και προκαλεί  το ενδιαφέρον χωρίς ποτέ να είναι κραυγαλέα, αντιαισθητική και ανεπίκαιρη.  Αν και έχουν περάσει χιλιάδες χρόνια από  τότε που οι αρχαίοι καλλιτέχνες, δίνοντας μορφή στα άψυχα υλικά, παρουσίασαν στο κοινό τα έργα τους, παρόλο που εμφανίστηκαν πολλά καλλιτεχνικά ρεύματα από τότε, ωστόσο η αρχαία ελληνική  τέχνη είναι πάντα ρηξικέλευθη και εκφράζει τις ανησυχίες, τα συναισθήματα και τις επιθυμίες του ανθρώπου όλων των εποχών.

Β2 α ]
Στην τελευταία παράγραφο του κειμένου η συγγραφέας  χρησιμοποιεί  δύο τρόπους πειθούς : την επίκληση στο συναίσθημα  όπως αποδεικνύει  η ποιητική [συνυποδηλωτική] χρήση της γλώσσας  με τις μεταφορές π. χ «δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο» και τις φράσεις με την έντονη συναισθηματική φόρτιση «ιδού η αυγή του μυστηρίου που οδήγησε τον άνθρωπο να γίνει πλάστης αθάνατου έργου».  Στόχος της συγγραφέως είναι να προκαλέσει το θαυμασμό και το  δέος για την αρχαία ελληνική καλλιτεχνική   δημιουργία.  Επίσης υπάρχει επίκληση στη λογική καθώς χρησιμοποιεί γενικά παραδεκτές αλήθειες ως τεκμήρια «είναι η τέχνη πυξίδα και σταθερός προσανατολισμός…»
Β2 β
Μεταφορές : προσπάθεια του καλλιτέχνη να δαμάσει το πάθος και τη μοίρα [ παραγ. 1], όρθια σκέψη[ παραγ.  2] , η νεογέννητη δημοκρατία [ παραγ 2], αυγή του μυστηρίου { τελευταία παραγ]
Β 3 α] συνώνυμα
Επίτευγμα = κατόρθωμα
Δαμάσει =  τιθασεύσει, υποτάξει.
Μετάβαση = μεταφορά, πέρασμα
Πληρότητα = ολοκλήρωση
Ουσιώδες= βασικό θεμελιώδες 
Β3 β  αντώνυμα
Έλλογη = παράλογη, άλογη
Κοντά = μακριά
Συνοπτικό= αναλυτικό
Φυσικής = τεχνητής, επίπλαστης
Αιχμαλωτίσει = απελευθερώσει.
Β4
 Και στις δύο φράσεις έχουμε ενεργητική σύνταξη και τη μετατρέπουμε σε παθητική .
Τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας  διαγράφονται από τον τεχνίτη
Το ζώο δαμάστηκε  από την ελληνική τέχνη πριν ανακαλυφθεί ο τέλειος άνθρωπος
Β5
   Προσφώνηση : Κυρίες και κύριοι

Πρόλογος

 Προσδιορισμός της έννοιας

Η αποκάλυψη του ωραίου, η ικανότητα του ανθρώπου να αποκρυσταλλώνει τα συναισθήματα του σε καλλιτεχνικές μορφές. / Η ικανότητα του δημιουργού να προκαλεί αισθητική συγκίνηση με την εκτέλεση έργων που πραγματώνουν την ιδέα του ωραίου, του καλού. / Τέχνη είναι η ψυχική – εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου να αναζητάει και να αποκαλύπτει το ωραίο, να εξωτερικεύει τα συναισθήματα του και τις ιδέες και να εξωτερικεύει την εποχή του.

Η σημασία της τέχνης

v  Ικανοποιεί την εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου για προσωπική δημιουργία για συμβολική αναπαράσταση της πραγματικότητας
v  Απελευθερώνει τον ψυχικό μας κόσμο εκφράζοντας συναισθήματα, διασφαλίζει τις ψυχικές ευαισθησίες, προκαλεί ισχυρά συναισθήματα, γεννά αισθητική συγκίνηση.
v  Συντελεί στην ψυχική αποφόρτιση [κάθαρση] και εκτόνωση τόσο του δημιουργού όσο και του κοινού, προσφέρει γαλήνη και ευδαιμονία.
v  Απελευθερώνει από άγχη, αγωνίες, προβλήματα, λυτρώνει από πάθη, απαλύνει τον ανθρώπινο πόνο, παρηγορεί, αποδεσμεύει από πιέσεις, απομακρύνει τον άνθρωπο από την πεζή καθημερινότητα.
v  Συμβάλλει στην πνευματική καλλιέργεια και την ολοκλήρωση της προσωπικότητας του ατόμου.
v  Διαπαιδαγωγεί αναπτύσσοντας τις αιώνιες αισθητικές αξίες [ κάλλος, μέτρο, αρμονία, συμμετρία, ισορροπία, λιτότητα] ή και αναδεικνύει νέεςàισχυροποιεί τις αξίες αυτές και στο εσωτερικό μιας κοινωνίας εξωραΐζοντας  την.
v  Το κοινό μέσα από την απλή επικοινωνία του με την τέχνη δημιουργεί, εφ’ όσον με μοναδικό τρόπο ερμηνεύει και αναπλάθει το καλλιτεχνικό έργο.
v  Μέσα από την τέχνη ο δημιουργός ανακαλύπτει άγνωστες πτυχές του εαυτού του και οδηγείται στην αυτογνωσία.
v  Προβάλλει υψηλά ιδεώδη και πρότυπα
v  Ψυχαγωγεί, τέρπει.
v  Προβληματίζει, στιγματίζει άμεσα ή έμμεσα κοινωνικά προβλήματα, ευαισθητοποιεί και ενεργοποιεί την κοινή γνώμη à συντελεί στον εξανθρωπισμό της κοινωνίας.
v  Εξευγενίζει και δίνει ανώτερη αισθητική ποιότητα
v  Συμβάλλει στην κοινωνική αναμόρφωση και αναγέννηση μέσα από τα ιδεολογικά μηνύματα που εκπέμπει καλλιτέχνης εφόσον διαπνέεται από πνεύμα δημιουργικό και νιώθει ότι προσφέρει έργο ωφέλιμο στο κοινό, ανάγεται σε πνευματικό άνθρωπο και αναλαμβάνει κοινωνικές υποχρεώσεις [ λ.χ να αντιδρά σε συγκεκριμένες ιστορικές περιστάσεις, σε στάσεις και τάσεις των ανθρώπων της εποχής του, να αποτελεί πρότυπο, να διαμορφώνει τη συλλογική συνείδηση της κοινωνίας.]
v  Συντελεί στη δημιουργία συλλογικής συνείδησης
v  Μέσα από κάθε μορφή τέχνης γίνεται εφικτή η επικοινωνία σε παγκόσμιο επίπεδο [η τέχνη χρησιμοποιεί γλώσσα κοινή κατανοητή σε όλα τα έθνηà συναδέλφωση, αλληλεγγύη.
v  Η τέχνη αποτελεί τον καθρέφτη κάθε εποχής αλλά και τον προάγγελο των μελλοντικών εξελίξεων.
v  Αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης κάθε πολιτισμού και στοιχείο της εθνικής ταυτότητας κάθε λαού. à Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από την κρίση των αξιών και των ιδανικών, από τον άκρατο καταναλωτισμό, την απόρριψη της ουτοπίας και του ονειρικού στοιχείου, η επαφή και η προώθηση της καλλιτεχνικής δημιουργίας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την πολυπόθητη ποιότητα ζωής.

 Μεταβατική παράγραφος: τέχνη και σχολείο.

Η τέχνη στο σύγχρονο σχολείο σχεδόν ανύπαρκτη. Υποτυπώδη δείγματα καλλιτεχνικής έκφρασης και αγωγής που στηρίζεται στο μεράκι λίγων δασκάλων.
Τα  μαθήματα μουσικής, καλλιτεχνικών και ιστορίας της τέχνης είναι παραγκωνισμένα. Η  τέχνη σε εξορία γιατί στην κοινωνία μας υπάρχει ωφελιμιστική αντίληψη. Οι γνώσεις του μαθητή δεν οδηγούν στην καλλιέργεια του πνεύματος και στην ψυχή. Κριτήριο επιλογής γνώσεων είναι χρησιμότητα τους στην αγορά εργασίας.
 Όσο το σχολείο καλλιεργεί τον ανταγωνισμό και την τυποποιημένη γνώση, η τέχνη θα βρίσκεται στο περιθώριο.
Το σχολείο μπορεί να φέρει τους νέους κοντά στην τέχνη  με
·         Αναβάθμιση των καλλιτεχνικών μαθημάτων και την αύξηση των ωρών διδασκαλίας τους
·         Επίσκεψη σε μουσεία, εκθέσεις ζωγραφικής .
·         Παρακολούθηση παραστάσεων και συναυλιών
·         Ενθάρρυνση των μαθητών να εξωτερικεύουν τις καλλιτεχνικές τους ανησυχίες
·         Διοργάνωση  καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, στις οποίες οι μαθητές θα μπορούν να συμμετέχουν

Επίλογος : έκφραση της ελπίδας πως το ελληνικό σχολείο θα αλλάξει προσανατολισμό και θα συμβάλλει στην ουσιαστική καλλιτεχνική αγωγή των νέων, βοηθώντας έτσι να δημιουργήσουν μια   πνευματικά υγιή και ολοκληρωμένη προσωπικότητα

Αποφώνηση : ευχαριστώ που με ακούσατε ή
                           Ευχαριστώ για το χρόνο σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου